måndag 15 juni 2009

Idrottsmedicin

This is me

Nu har undersökningen blivit gjord. Jag fick först besvara några frågot och sen la jag mig på en brits och blev fastspänd, sen matade en maskin in all information och tog bilder samtidigt, så såhär ser jag ut.

Undersökningen gick alltså ut på att titta på bentätheten i skelettet, och testet visade att jag ligger 5 % över det "vanliga" då det gäller hela kroppen bland kvinnor, och jag ligger 3% över bland tjejer i min ålder.
Men både vänster höft och rygg låg under det normala. Det kan bero på många saker, som tex kortisonets påverkan (under 5 mg tar det inte skada men jag har ju ätit från 50 mg och neråt) och sen var jag sängliggandes stor del av vintern, och det kan göra att skelettet bryts ner.

Nästa gång jag ska träffa läkaren kommer jag alltså få veta att jag måste börja med en ny medicin, som ska förhindra benskörhet.
Bentätheten i huvudet ska ligga på 2,1 (BMD g/cm2) och jag ligger på 2,265. I huvudet kan man få ut ett snitt hur det ligger till i släkten(eftersom det är ett ställe på kroppen som inte ändras), så alltså kan man förmoda att min familj också är tjockskallade ;)!

När det var klart fick jag svara på lite fler frågor,och sen gick vi igenom resultatet som skrevs ut på papper som jag nu har fått tagit med mig hem.
Jag kommer säkert få göra om detta inom en snar framtid, men den var ju ínte speciellt farlig och A erkände att han också skulle vilja veta hur han ser ut ;)!

Resultatet i sig var både bra och dåligt. Men nu vet man ju vad man har att jobba med.

Idag fortsätter packandet till hemresan imorgon. Som jag längtar!!

1 kommentar:

bc.svensk Online sa...

Intresant att se hur de funkar...Kul =)Ha de bra hos dina "päron"
Kram Carro (bcsvensk )