fredag 13 mars 2009

Läkarbesök

Dessa ska göra mig frisk


Ja nu är detta avklarat för denna gång.
Inför besöket gjordes EKG och ett blodprov så vi var spända att få veta resultatet.

Sist visade blodprovet att:


-sänkan låg på 77 (ska vara under 10)
-järnvärdet 105 (helst över 120)

EKG:t var inga konstigheter,tack och lov för det :) och nu låg:

-sänkan på 3
-järnvärdet på 143

Visste att värdena skulle vara bättre, men trodde verkligen inte att det skulle vara sån drastisk skillnad så snabbt, men kortisonet verkar göra sitt jobb.

Blodtrycket på höger var 104/58 med en puls på 54 slag, och den vänstra sidan(den sämre) hade jag 88/66 med en puls på 53 slag.

Nu ska jag också gå ner i kortisondos, från 10 till 8 tabletter.
Så min lilla medicinlista kommer att se ut såhär:

8 tabl Medrol/dag
1 tabl Omeprazol/dag
4 tabl Metotrexat/veckan
1 tabl Calcichew morgon o kväll
1 tabl Folacin/dag 3 dagar/vecka

Så medans jag börjar trappa ner kortisonet ska jag först mjukstarta cellgifterna för att sen öka den. Då kortisonet kan ge ett urkalkat skelett måste jag göra allt för att stärka det, och efter sommarens bentäthetstest så måste jag kanske tillsätta ytterligare en medicin.

För inflammationens skull måste jag alltså äta Medrol, för att jag äter det måste jag äta Omeprazol som ska hålla magen i schack. För att inte belasta skelettet måste jag då äta cellgift (så kortisondosen kan hållas låg), och för cellgiftets skull måste jag äta vitaminer.

Efter att jag varit inne hos läkaren fick jag träffa en sköterska som skulle informera mig om cellgiftet, boka nya tider och mäta blodtrycket. Som jag nu börjat förstå så kommer jag att äta detta i minst ett år, så vid tex en graviditet måste jag meddela det till dom först så att medicinen kan plockas bort och sen ska den vara ute ur kroppen minst 6 månader innan graviditeten,för att då istället öka kortisonet.

När vi var klara på sjukhuset åkte vi ner till stan för att kika om canvaserna var klara. Imorgon ska vi dit igen, men fick nyss ett samtal att dom råkat förstöra ena canvasen så vi måste göra om den då vi hämtar ut de andra två. Såg verkligen fram emot att få hem dem eftersom man väntat så länge redan.

Ikväll händer det inte så mycket här hemma. Gubben har jobbat hårt och jag känner mest för att slappa. Skulle vilja gå över till grannarna en sväng, men vet inte om jag vågar för det har varit sjukstuga där och det har jag inte riktigt tid med, för från och med tisdag måste jag hålla mig undan allt vad förkylning och magsjuka heter.

Lets dance ikväll, tror och hoppas att det är Elisabeth Höglund som åker, för nu är faktiskt konkurrensen hård!

1 kommentar:

Anonym sa...

vad skönt att värderna förbättras! Och det är sjukt med mediciner egentligen, att man måste äta en viss medicin för att man äter en annan, och sedan måste man äta en tredje för att man äter den andra... Hoppas du får en bra helg. Jag ska hem till Växjö och fixa lite till med flytten är det tänkt. Ska gå till tågstationen om en stund.