torsdag 22 oktober 2009

PET Scan

De senaste gångerna jag varit hos läkaren har vi diskuterat möjliga undersökningsmetoder som jag skulle göra framöver.
Då jag redan gjort ultraljud och skiktröntgen. Läkaren vill ha minimalt med strålning, så Magnetröntgen var en möjlighet.Men så är den sönder, och det kommer att ta tid innan den är lagad. Så då fanns det PET scan.
[...är en undersökningsmetod som visar den kemiska ämnesomsättningen och funktionen i organ eller vävnadselement. Undersökningen sker med hjälp aven injektion aven radionuklid,vanligen flour-di-glukos..... ]
källa: Netdoktor.
Jag fick uppfattningen om att den undersökningen skulle ske kring årsskiftet,som hon pratade om, så till min förvåning öppnade jag en brev igår märkt från sjukhuset.
"Jaha, har jag fått en tid redan" , tänkte jag. Kikar lite flyktigt mot brevet där det står;
[Välkommen till Nuklerarmedicinska avd... fredag den 23 oktober kl 08..]. Jag kan inte ha registrerat det vid första ögonblicket,utan det är när jag läser om den som jag inser att; det är ju för tusan i övermorgon (igår).
Jag har ju svällt på fingrarna också,och jag trodde att jag skulle hinna bli mindre innan jag skulle bli tvingad att ta av den. När jag insett att undersökningen kommer att ske snart ropar jag på gubben;
"Andreeas, du måste hjälpa mig att ta av mig ringen Nuuuu".
Jag hade testat själv för ett tag sen och jag hade inte fått av den. Men med en massa Yes diskmedel och lite våld fick vi tillslut av den. Undrar bara när den kommer att kunna träs på igen?



Nu kanske ni undrar varför och till vad man använder denna metod?
Jag satt gårdagskvällen och googlade efter information och där hittar man att den används bla för; cancerdiagnostik,epilepsi, diagnos av alzheimer, och kärlkransdiagnoser
Den här undersökningen är 2-3 gånger så mycket dyrare än Magnetröntgen/ct så därför är den mobil. Den körs runt mellan de stora universitetssjukhusen så att alla kan få användning av den.
Något lustigt som jag hittade på den här sidan var ; [...patienten bör dock inte vistas bland barn och gravida...]
Menas det att jag inte får åka buss hem? Får jag inte gå och äta lunch i kafeterian efteråt?Halveringstiden för detta ämne är 110 minuter.
Forsätter jag att läsa kallelsen står det;
"Undersökningen börjar med att du Efter vila i 30 minuter får en spårämnesinjektion i ett blodkärl i foten. Därefter får du vila i en timme. Medan du väntar får du dricka vatten eller kontrastmedel inför bildtagningen. Under bildtagningen ligger du stilla på rygg. Bildtagning pågår i 30 minuter.Totaltid hos oss är 2½-3 timmar"
Stopp stopp stopp.Vadå i foten? Men tydligen använder dom sig av nålar som man använder till bebisar. Och kontrastvätskan? bläää. Men som tur var så fick jag veta att jag ska dricka vatten imorgon, och det bestäms av vikten. 0,5 liter vatten ska jag ju kunna få i mig på 1 timme ;)!
Nu har jag svamlar färdigt, så wish me luck! Och akta er om ni ser någon komma strålandes på vägen ;)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej C

JAG ÄR DEN FÖRSTA ATT ÖNSKA DIG LYCKA TILL, KOM IHÅG ATT DU ÄR EN "ÖDLING" SOM LILLA L SÄGER,
MEN SKÄMT Å SIDO LYCKA TILL
ALLT KOMMER ATT GÅ BRA

KRAM
MAMMA

Camilla sa...

mamma: Jag ska ha det i åtanke när jag ligger där hehe :)

Anna sa...

Stort lycka till imorn!! Ska tänka på dig <3 Kram!

Camilla sa...

Anna; tack. Sitter och väntar på att gå till bussen strax..