måndag 6 maj 2013

Det blir vändningsförsök :(

Jag hade ställt in mig på vändningsförsök, och tyvärr fick jag rätt. Jag såg direkt på UL skärmen när hon satte staven mot magen att huvudet var uppåt. Så imorgon bitti ska vi ringa till Förlossningen och sen åka in. Det var visst ett annat par som var bokad dit för samma sak.

50 % av försöken lyckas, men det som talar emot (att detta ej kommer att lyckas) är att den aldrig legat med huvudet neråt och att den även idag hade lite fostervatten (den hade mycket i blåsan). Så det är med skräckblandad förhoppning som vi måste göra detta.

Visst, vi kan avstå och hoppa direkt till kejsarsnittbeslut, men jag vill inte gå miste om chansen att det kan bli vaginal förlossning, så jag måste gå igenom detta, även fast det inte är smärtfritt.
Lyckas det inte imorgon får vi snitt tid innan vi går hem.

Hur går då ett vändningsförsök till? Så som jag förstod det så ska man vara fastande, men flytande föda är okej att inta imorgon bitti. Man kommer dit, får sitta med CTG en stund för att kolla bebisen, göra Ultraljud för att se lägespositionen och sen efter det får man en nål i handen.

Bricanyl ges, som kan ge hjärtklappning men den behövs för att göra livmoderna mjukare så man kan försöka vända bebisen. Försöket görs nu och om det inte fungerar på ett x antal försök så ger man upp. På med CTG igen och sen får man frukost på avdelningen innan man går hem. Ett datum för snitt får man med sig också. Och möjligtvis har vi en bebis hos oss om 2 veckor, trots att vårt bf datum är om 22 dagar.

Håll tummarna hårt är ni snäll!! Nervositeten är på topp just nu!!

Och just det ja, 2440 gram är den beräknade vikten och -16% men den följer sin egen kurva. Sen senaste TULet har den gått upp ca 900 gram, och än en gång fick vi se att den har hår på huvudet :)

Inga kommentarer: