onsdag 30 januari 2013

v 24

57,9 %  av graviditeten har passerat (162 av 180 dagar)
Du är i gravidvecka 24
23v + 0 dagar har gått
Du är i kalendermånad:5
Du är i graviditetsmånad: 6
Du är i trimester: 2
Du har 118 dagar kvar

Barnet:

 Barnet är nu ca 21 cm lång mellan huvud och stjärt och väger ca 700 gram, Barnets vita blodkroppar har börjat bildas, dessa är till för att hjälpa barnet att bekämpa infektioner. Luftvägarna formas och lungorna fortsätter att utvecklas. Balansorganet i innerörat har utvecklats.

Mamman:

Du har kommit en bra bit i graviditeten och många känner sig under denna period lugnare och gladare. Fortsätt röra på dig, det är bra för både dig, det är bra för både dig och barnet. Vattengymnastik är omtyckt av många gravida. Kom ihåg att smörja in magen och brösten med havandeskapsolja eller någon annan typ av mjukgörande och behaglig lotion. När du skrattar eller hostar kan du ibland läcka lite urin, det beror på att bäckenbottenmusklerna börjar tänjas ut.

Egna anteckningar:

När jag klämmer på magen får jag en spark tillbaka, Andreas har lyckats känna en gång när han gjort likadant men alla andra gånger har det slutat så fort han ska "testa". Är mer kissnödig på dagarna numer. Börjar även känna av ryggen när jag arbetat i fel ställning men annars kan jag inte klaga. Magen börjar bli mer rund och hård, och jag hoppas att jag får fortsätta må bra!!

Inga kommentarer: