fredag 4 januari 2013

v 20

Eftersom jag blev framflyttad 3 dagar så gick jag in i v 20 redan i onsdags.


Barnet:

Ditt barn är 14-16 cm lång från huvud till stjärt (och vår lilla räka var igår 16,2 cm) och väger ca 350 gram. Barnet växer snabbt nu. Nu kan barnet känna igen din röst. Utvecklingen av sinnesorganen kommer nu- hörsel, syn, känsel, smak och lukt.Om det är en flicka så finns det redan ca 2 miljoner ägganlag i äggstockarna.

mamman:

Du är nu nästan halvvägs i graviditeten. Barnet rör sig mer och mer och du kan ibland tom se rörelserna utanpåmagen. Magen skjuts fram av att livmodern växer.På en del mammor kan naveln puta ut. Det kan vara dags att börja titta efter en barnvagn som passar dina behov. Köp en bra bok där du och din partner kan läsa om barnet och dess tillväxt men även om föräldraskapet. Du kommer nu få ett moderskapsintyg från din barnmorska som du skickar till Försäkringskassan.

Egna anteckningar:

Största händelsen denna vecka var gårdagens Rutin ultraljud. Trots en storbildsskärm så var det nstan som om att man funderade på "vad tusan är det jag ser", en jäkligt bra film kan man kanske kalla det. Vi fick se den lill* sparka och suga på tummen, och när ultraljudstaven tryckte ner magen så började bebis att sparka, men det kände jag tyvärr inte det blev lite "wow händer det där mig nu?"

Gårdagen kommer vi nog leva på länge, och förhoppningsvis dröjjer det inte länge förrän jag börjar känna av den lill* i magen..

Inga kommentarer: