onsdag 16 januari 2013

v 22 (21+0)




Barnet:

Ditt barn är nu ca 19 cm mellan huvud och stjärt och väger ca 500 gram. Barnet både sover och är vaken, den har en egen dygnsrytm. är du vilar är barnet kanske som mest livligt.Den del av hjärnan som tillverkar hjärnceller fram till att barnet är fött utvecklas mycket nu.

Mamman:

Ditt hår känns kanske tjockare, vilket beror på att du nu inte tappar så mycket hår. Efter att barnet är fött tappar du hår som vanligt igen. Ditt tandkött kan svullna och det är viktigt att du sköter din tandhygien noga. Även hudfärgen kan påverkas, såsom fräknar, födelsemärken, och vårtgårdar. Undvik stark sol.

Egna anteckningar:

Den här veckan har varit rätt lugn, förkylningen börjar smått lugna ner sig och jag sover gott om nätterna, jag vaknar heller inte så ofta, och inatt fick jag faktiskt sova fram till kl 08 utan avbrott.
Häromdagen började jag faktiskt känna nått om jag kan likna vid "muskelryckningar", först två på raken och sen en gång till lite senare. Igårkväll var det så i över en timme när jag satt i soffan, så det borde ju bara ha varit bebisen som visade upp sig. Än så länge stör den inte när jag ska försöka sova, men det kommer väl tids nog det också :)

Inga kommentarer: