onsdag 9 januari 2013

v 21


Barnet:

Ditt barn är ca 16 cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 420 gram. Barnet rör sig fritt och mycket fritt i fostervätskan. Du kan känna sparkar långt upp i magen och ända nere vid blygdbenet. Barnets första avföring bildas i tarmen. Sinnesorganen utvecklas i rask takt och smaklökarna på tungan är färdiga.

mamman:

Livmodern kan du känna vid naveln. Brösten kan börja läcka råmjölk, ditt barn första kost. Tänk på hur du sitter och ligger men även hur du lyfter saker. Var försiktig med din rygg som redan är påfrestad. Bäckenet börjar bli mer rörligt, har du mycket besvär finns det speciella bälten att köpa som "fixerar" bäckenet när du går och står.Fråga din barnmorska om var du får tag på ett bälte.Halsbränna är inte helt ovanligt, det känns som en brännande känsla i bröstet och kan ge sura uppstötningar. Det finns receptfria läkemedel som hjälper, prata med din barnmorska

egna anteckningar:

Den vecka som varit var nog den roligaste veckan, pga RULet. Att få se att allt var bra gjorde oss båda mer avslappnade och väldigt tacksamma. Om det inte vore för förkylningen skulle allt vara jättebra, och jag hoppas att jag får njuta utan några krämpor ett bra tag till. Jag behöver fortfarande inte gå upp så ofta mitt i natten för att kissa, så sömnen är det inget större problem med.

Att se på Ultraljudsbilderna gör mig så glad, nu ska jag bara hitta en ram så en av dessa bilder kan få en fin plats här hemma :)


Inga kommentarer: