onsdag 6 mars 2013

v 29

70.4% av graviditeten har passerat
197 av 280 dagar
Du är i gravidvecka 29
28 veckor + 0 dagar har gått
Du är i kalendermånad 7
Du är i graviditetscamånad 8
Du är i trimester 3
Du har 83 dagar kvar till BF

Barnet:

Barnets vikt är  ca 1,4 kilo och längden ca 26 cm från huvud till stjärt. Hjärnan och de inre organen fortsätter att utvecklas och barnet lägger på sig mera vikt. Barnet fortsätter att sträcka på sig och sparka men har nu inte lika mycket plats att röra sig på. Kroppen och huvudet är nu proportionerliga . Barnet kan kontrollera andning och kroppstemperatur. Barnet är känsligare för ljus, ljud, smaker och lukter

Mamman:

Du kan känna ett visst obehag av att alla organ trängs undan av magen och barnet. Och du kan känna dig tung och trött i benen, vila mycket. Använd gärna stödstrumpor. Glöm inte mellanmålen. Skriv ner dina tankar om att vänta och föda barn i en födelseplan. Det är ett bra sätt att bearbeta det du har framför dig och ta med till förlossningen. Har du gått på föräldrautbildningen?

Egna anteckningar:

Förra veckan jobbade jag 5 dagar, och nu börjar jag känna lite trötthet i benen när jag står stilla länge, men än så länge ser jag inte någon svullnad, så stödstrumpor kanske kan vänta lite till? Ett besök på förlossningen gjorde ju nästan veckan, så spännande att få se och bearbeta det som komma skall. I övrigt känner jag mig fortfarande smidig förutom att det blivit en aningens krångligare att ta på mig mina skor :p

Inga kommentarer: