onsdag 13 februari 2013

v 26

62,9% av graviditeten har passerat (176 av 280 dagar)
Du är i gravidvecka: 26
25 veckor + 0 dagar har gått
Du är i kalendermånad: 6
Du är i graviditetsmånad: 7
Du är i trimester: 2
Du har 104 dagar kvar

Barnet:

Barnet är ca 23 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 900 gram. Barnet kan andas in och ut. Ögonen är färdigbildade. Barnet reagerar med högre puls när det hör ljud. Studier har visat att barnet reagerar på beröring runt denna vecka.

Mamman:

Kom ihåg att smörja in mage och bröst med olja eller lotion för att förhindra graviditetsstrimmor. Blodcirkulationen tar hand om det ökade mängd vätska som finns i kroppen vilket gör att ditt hjärta och dina njurar jobbar extra hårt. Det är dags att boka in dig/er på mödravårdcentralens föräldrautbildning om ni inte redan gjort det.

Egna anteckningar:

De senaste dagarna har jag varit riktigt sjuk. Så sjuk att jag inte orkat göra något annat än att ligga ner. Halsen värker och slemhostar så att jag efteråt spyr. Det funkar bara att äta/dricka något flytande och det känns som om att det kommer dröja en evighet innan jag blir frisk.

Vi har fått tider för föräldrautbildning, så det är inget vi behöver fixa. Jag går in i det ed öppet sinne och hoppas att vi får prata och lära oss vettiga saker,

Inga kommentarer: