onsdag 6 februari 2013

v 25

  
60,4% av graviditeten har passerat (169 av 280 dagar)
Du är i gravidvecka:25
24 veckor + 0 dagar har gått
Du är i kalendermånad:6
Du är i graviditetsmånad:7
Du är i trimester: 2
Du har 111 dagar kvar till förlossningen

Barnet:

Barnet kan ligga så det trycker på blåsan, vilket gör att du måste gå på toaletten ofta. Barnet är nu ca 22 cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 800 gram. Navelsträngen är tjock och elastisk, och innehåller två artärer och en ven. För att förhindra att blodkärlen trasslar ihop sig så ligger de inbäddade i geléaktig massa. Barnets permanenta tänder bildas och kommer fram när barnet tappar sina mjölktänder i 6 års åldern.

Mamman:

Du känner av tyngden allteftersom magen växer. Ont i ryggen, kramp i benen, och tryck ner ot bäckenbotten är inget ovanligt. Du kan avhjälpa det med stretchövningar.

Egna anteckningar:

Veckan har passerat utan några större händelser. Ja jag vaknade av att vaden krampade (det gjorde svinont) och jag fick lägga mig och sova med lite halsbränna inatt. Andreas har kunnat känna lite när han tryck sina fingrar mot magen. Annars är bebisen en väldigt lugn bebis. Jag är tacksam att jag mår så bra som jag gör just nu!!

Inga kommentarer: