tisdag 1 december 2009

Läkarbesök

Idag var det dags för ytterligare ett besök till doktorn, och dagen blev inte riktigt som jag hade tänkt. Men det gick ändå. Väl där fick jag veta hur de senaste proverna såg ut, och tack vare kortisonökningen hade det blivit bra.
Nu vill man inte öka det något mer, så efter nyår ska jag få börja med ytterligare ett immunhämmande medicin ( IL 6), men så överraskade hon mig med att jag nu måste påbörja en Remicade behandling, för att försöka få bort kortisonet.
Men innan den kan starta måste jag vara färdigvaccinerad, och då jag bara hade fått 1 spruta innan fick jag en remiss för att ta 2a på Infektion och sen fylla i lite papper. När jag sen var klar skulle en sköterska ta blodtrycket. Men i vänster arm gav det inget utslag. Näst på tur var att ta blodprov (inför behandlingen), men inte heller där gick det särskillt bra. En sköterska som tog blodprov på mig förra veckan stack sönder min bästa ven så det var näst intill omöjligt att tappa blod. 4 stick senare gick det och nu ser jag jättehemsk ut på armen.
Med en remiss i handen gick vi till Infektion och nu har jag ett stick i vänster arm för svininfluensan och på höger är det ett stick efter Pneumocock vaccinet(lunginflammation). Man får hålla tummarna att jag slipper biverkningarna denna gång också.
Eftersom jag nu kommer bombardera kroppen med en massa så fick även gubben ta vaccinet för svininfluensan. Säsongsinfluensavaccinet hade inte kommit så får jag vänta i ca 2 veckor innan jag får ta mitt 3e vaccin, men efter det är det klartecken för Remicadebehandlingen.
När jag blivit färdigstucken ringer min telefon, jag förstod att det var läkaren som ringde, och det var det också. Hon hade fått höra att det inte gått att ta blodtrycket så nu skulle vi tillbaka till henne för att hon ville göra ett nytt försök. Den här gången gick det. Nu var vi utsvultna, och dagens överraskning var den goda kycklingen som fanns på sjukhusets café.
Det hela tog över 4 timmar, och nu äntligen är man hemma igen.Mina armar får vila nån vecka innan det är dags för nästa karusell, och sen är det äntligen jul!

4 kommentarer:

Södralycke sa...

Usch, Låter inte kul att behöva börja med nya mediciner...ligger du på mycket hög kortisondos?

Jag tog prover förra veckan och väntar på svar. Sist jag var hos läkaren fick jag löfte om att sänka methotexaten ifall proverna var bra...håller tummarna!

Hoppas du hade en fin första advent! Kram Johanna

Elin sa...

Vilka upplevelser! Jag tycker att jag har flängt till vårdcentralen titt som tätt den senaste månaden (3:e gången imorgon, + när jag vaccinerade mig), men det är ju ingenting mot vad du får stå ut med!
Håller tummarna för att du slipper svininfluensabiverkningarna. Vad är det för biverkningar på det andra vacciner?

Camilla sa...

SödraLycke: Ligger nu på 15 mg kortison och 8 tabl Methotrexat, och dom vill ju få bort kortisonet helt. Men det kommer att bli en händelserik vinter nu med allt som komma skall gällande medicineringen. Första advent var lugn, gubben jobbade så jag fick "fira" själv, men det gick bra ändå hehe. Vad ligger du nu på gällande medicineringen?

Camilla sa...

Elin: Ja lite less är man allt, men förstår att du också känner så, det är ju inget ställe man vill vara på allt för ofta ;-) Jadu, det sa dom ingenting om. Men det blir antagligen liknande symtom som mot svinvaccinet. Men än så länge *ta i trä* går det bra.