tisdag 17 februari 2009

sjuk eller sjuksjuk?

Var hos läkaren idag, och självklart följde Andreas med.
Så fort vi kom in till läkaren ville hon prata om skiktröntgen som jag gjorde förra veckan.
Dom hittade något mer än inflammationen.

Det kändes genast så allvarligt. Dom såg nämligen en förstorad lymfkörtel bredvid inflammationen. Så hon hade kontaktat Onkologen för att diskutera saken.
Det finns 2 alternativ, det ena är att:

- inflammationen har gjort så att lymfkörteln blivit stor
eller
-det är en lymfom, antingen god- eller elakartad.

Men ultraljudet och skiktröntgen visar ju att det är TA. Så sannolikheten för alt2 var inte stor. Men nu har jag fått en akuttid imorgon redan för att ta reda på vad det är. Hur cellerna ser ut.
När hon först berättade detta så var det enda jag tänkte på var "cancer,cancer,cancer".

Men när hon kände på lymfkörtlarna i december kände hon ingenting, så detta borde ha kommit nyligen. Hon kände lite till och kunde heller inte märka något speciellt.
Jag gick dit i dag i tron att jag skulle få börja medicineringen Nu, men först måste jag göra denna biopsi, och först efter det ska jag köpa dyraste kortisontabletterna.

Nästa gång vi träffar läkaren kommer jag få en bunt med papper att läsa på. Ställde lite frågor angående kortisonen och fick bla som svar att jag ska börja äta 12 tabletter(!) om dagen, ca 50mg.

Något liite positivt var att sänkan gått från 50 till 40 och snabbsänkan från 80 till 77. Och att järnvärdet stigit från 101 till 105.
Har sån huvudvärk just nu, efter dagens lilla störtskur i tårkanalerna. Även fast jag vet att det inte behöver betyda något så är jag ändå så ledsen och kräkless på att behöva genomgå fler jobbiga undersökningar. Biopsier för min klingar inte gott.

Men jag ska försöka tänka positivt o se att dom faktiskt gör något nu och inte bara står där handfallna.
Nu får jag hålla tummarna att allt går bra, och att jag inte ska ha så mycket smink på mig imorrn som irriterar ögonen när nästa störtskur kommer hehe.

Inga kommentarer: