tisdag 24 februari 2009

Lymfkörtel biopsi

Nu är det äntligen gjort.
Var inte så nervös här hemma imorse, men då jag närmade mig Röntgenavdelningen så kände jag hur det vred till sig. Men det måste ju göras.Fick komma in på en gång och läkaren gjorde först ett ultraljud. För att se var han skulle sticka.
Sen lade han på ett Emla-plåster som jag tagit med mig, och då fick jag gå tillbaka till väntrummet och sitta där medans plåstret började verka.
Efter ca 50 minuter fick jag komma in igen. Tog av mig tröjjan och la mig på britsen.

Nu gjorde han ett nytt ultraljud medans sjuksköterskan började förbereda för ingreppet. Fick ha ett sån där grönt sjukhuspapper på bröstet.
Råkade se själva sprutan, på den satt det en stor tub och en slang. Frågade genast om dom skulle ta mycket. Det skulle dom inte.
Jag låg och blundade hela tiden och koncentrerade mig på andningen, och efter en stund så stack han mig och jag hörde hur han pumpade med tuben några ggr.

När han tog ut nålen frågade jag om han var klar, men även då fick jag ett nej.
Dom skulle nämligen ta 3 stick, för att få så många prov som möjligt att kunna testa.
Så det var till att blunda igen och invänta nästa stick. 2:a sticket kändes mera och jag var glad när den gången var slut.

Sen grejjade han med ultraljudet lite till och aj vad det gjorde ont :-o men han höll till vid nyckelbenet och strök den där fram och tillbaka.
När allt var klart torkade dom av mig och satte på ett plåster. Sen fick jag även se proverna som låg på brickan, och det var inte mycket. Själva pumpandet var för att få ut vätska.
Och nu såhär efteråt kan jag säga att det gjorde ondare av att få ultraljudet över nyckelbenet än själva stickena.

Men jag var väldigt öm en timme efter,men nu börjar det att släppa lite.
På torsdag får jag svar så nu får man gå och gruva sig om det, även fast sannolikheten är större att det är pga inflammationen och inte något malignt.
Imorgon ska jag träffa en kompis som jag inte träffat på länge och då ska jag unna mig något för att jag varit så duktig idag :)!
Grattis också till Kronprinsessan Victoria och hennes Daniel, som äntligen ska förlova sig. Det var på tiden. Nu är det hennes tur!!

1 kommentar:

Nygammalt sa...

Ja det där lät ju inte skönt.
Pratade med mamma igår när det hade checkat in på Arlanda. Längtar....

När ska du och Andreas gifta er då? ;)