lördag 22 december 2012

v 18


Barnet:

Barnet är nu 12,5-14 cm långt mellan huvud och stjärt och väger nu ca 220 gram. Det är en enormt aktiv period för barnet nu,det sparkar, gör grimaser, slår och vrider sig. Just ditt barns unika fingeravtryck börjar framträda. I denna vecka görs vanligtvis en ultraljudsundersökning för att fastställa beräknat datum för förlossningen, plus/minus 2 veckor. Nu kan man oftast se barnets kön. Med ultraljudet kontrollerar man barnet även anatomiskt samt lokaliserar moderkakans läge.

mamman:

Nu känner du kanske barnets rörelser som kurrande i magen eller som ett lätt fladdrande. Du ät troligtvis piggareoch kan även få ökad sexlust. Du kan bli mer sexuellt upphetsad eftersom de höga östrogenhalterna i din kropp får blodmängden i bäckenområdet att öka. Samlag under graviditeten är helt riskfritt, men prata med din barnmorska om du är orolig.

Egna tankar:

Känner mig som en trasig skiva, men illamåendet är fortfarande kvar. Dock har jag inte spytt så mycket, men man har varit nära på många gånger under veckan. Jag har än så länge inte kännt några rörelser än (vad jag vet), jag vet ju liksom inte hur det ska kännas så här tidigt. Vid ultraljudet i v 12 fick jag veta att moderkakan låg i bakvägg så det borde inte dröjja länge innan man känner något. De som varit gravida tidigare känner ofta rörelser tidigare med nästa barn.

Har fått veta en mycket hemsk sak, som gör att man är lite nervös inför ultraljudet. Man tror att allt är bra, men så vänds hela livet på några få korta sekunder. Men självklart försöker jag ändå att tänka att allt komer att se bra ut..Men nervös är man allt!

2 kommentarer:

Anna sa...

Spännande med RUL! :)

Camilla sa...

Anna: ja vi längtar, men man är rätt så nervös samtidigt :p