torsdag 15 september 2011

blodkärlsundersökning



bild: google
(ungefär såhär har blodkärlet sett ut, men när det var som värst var det ett flera centimeter lång del av blodkärlet som var påverkad av förträgningar)


I morse hade jag tid på Hjärt & kärlmottagningen för ultraljud på blodkärlet som är drabbat. Själva undersökningen gick förvånansvärt snabb men sen fick jag ligga ensam i undersökningsrummet medan sjuksköterskan kallade på läkaren,och det tog sin lilla tid. En läkare måste alltså godkänna undersökningen innan patienten får gå. När jag har gått så sitter den ansvarige och kikar igenom hela "bandet" mer noggrant innan han lämnar informationen vidare till min läkare.

Men det han kunde så där och då så såg det ut att vara som vid förra undersökningen för ett år sen. Så stabilt blir nog svaret. Jag är så tacksam att det är en skonsam undersökning, att man slipper nålar och såna hemskheter. Man kan tro att nån som spenderat mycket tid på sjukhuset de senaste 9 åren borde vara van, men det är tvärtom. Så när det är undersökningar med enbart ultraljud är stegen till sjukhuset mycket lättare.

Sambon jobbar och jag kommer inte att få träffa honom förrän i morgon eftermiddag, men så är det när man går om varandra. Men vi kommer få hela helgen tillsammans och då blir det nog ett True Blood Marathon som heter duga.

2 kommentarer:

Anna sa...

Skönt att iaf några sjukhusbesök slipper vara en pina för dig :)

Camilla sa...

Anna: hehe, ja nått bra måste man ju få ha det, då det annars alltid har med nålar att göra :p