onsdag 3 april 2013

v 33

80,4% av graviditeten har passerat
225 av 280 dagar
Du är i gravidvecka 33
32 veckor + 0 dagar
Du är i kalendermånad 8
Du är i graviditetsmånad 9
Du är i trimester 3
Du har 55 dagar kvar till BF
 
 
BARNET:
 
Ditt barn är ungefär 43 cm från top till tå och väger ca 2,2 kilo. Kroppen fortsätter att lagra underhudsfett. Fostervattensmängden ökar inte längre utan är nu densamma Hjärnan växer snabbt och barnets huvud ökar i storlek. Barnet fortsätter att röra sig men du kommer att känna det mer som att det rullar än de tydliga sparkarna du kände tidigare.
 
Dina aktivteter påverkar barnet, när du äter, om du sitter, ligger eller går och alla ljud från yttervärlden, Försök att ha en vilostund varje dag.
 
MAMMAN:
 
Om ditt barn har lagt sig till rätta kommer det kännas behagligare för dig, det blir lättare att andas och om du har haft magbesvär kan det försvinna. Du kommer uppleva ett ökat tryck nedåt och du kan känna stickande känslor i bäckenet, det är helt ofarligt.
 
Sjukhusen har öppna föreläsningar en gång per månad.
 
EGNA ANTECKNINGAR:
 
Våran bebis sitter med huvudet uppåt och benen ner mot "utgången" sk sätesbjudning. Den har fram till v 36-37 på sig att lägga sig till rätta innan det blir vändningsförsök, men vi får hoppas att det inte behöver gå så långt.
 
Annars har jag börjat känna mig som en kamin. Är varm och fötter och händer och att ha täcke är nästan att glömma. Natten mot idag vaknade jag av att jag var så varm och hade svårt att somna om.
När jag bara går hemma får jag ha tröjjan uppdragen så magen kyls av.
 
55 dagar kvar och det känns ju jättenära. Jag känner mig pigg (ja någolunda för att vara höggravid) och är ännu inte less :)
 

Inga kommentarer: