söndag 21 april 2013

Karpaltunnelsyndrom

Jahapp, då fick man ännu en sak att lägga till på listan. Under den senaste veckan har jag vaknat på nätterna (ibland flera gånger under en natt) av att fingrarna (speciellt i höger hand) domnat bort.

Inatt vaknade jag 04 av att höger fingrar domnat bort, och det ville bara inte försvinna.
Så jag blev desperat och tog upp mobilen och insåg att det inte gick att blunda för det så jag klev upp och tog en scarf som jag lindade runt handen.

Sen la jag mig på rygg med en kudde snett under så att jag inte helt låg på rygg för att kunna ha handen helt rak och då fick jag sova till kl 07.

Jag tror jag måste ringa barnmorskan imorgon, för att ha en scarf under 40 dagar är kanske inte den bästa lösningen. När jag googlade hittade jag detta.


"Gravida kvinnor kan drabbas av karpaltunnelsyndrom. Det vanligaste är att det uppkommer efter den sjätte graviditetsmånaden.
Under graviditeten ökar hormontillströmningen i kroppen vilket gör att det samlas mer vätska i kroppens vävnader. Det orsakar tryck på medianusnerven.
Oftast försvinner besvären av sig själva efter förlossningen."

Man får hoppas att detta bara är tillfälligt, för jag är redan less!!


Inga kommentarer: