söndag 30 oktober 2011

Lazy day


Idag är en sån där dag när jag inte ska göra många knop. Kände mig rätt risig när jag vaknade och befarar att en förkylning är påväg. Andreas jobbar och kommer hem sent ikväll, vädret är tråkigt och mysbyxorna är på.

Låg nyss i soffan och såg på SVT 1, ett program som heter "Ett barn till varje pris", om barnlösa som man får följa på vägen till att äntligen få det barn man drömt om. Om kliniker i Indien som erbjuder surrugatmammor. De kvinnorna är ofta kastlösa och tar chansen att få tjäna pengar som dom annars aldrig skulle få göra. En kvinna fick 40.000 kr för att bära ett barn, en summa som en tjänsteflicka tjänar på 6 år. Snabba cash med andra ord.

Här i Sverige får ensamma kvinnor inte genomgå IVF och då är Danmark lösningen, där det är tillåtet. I det landsting vi tillhör får barnlösa par endast ett IVF försök gratis medans andra landsting erbjuder 3 försök. Lite skillnad och lite orättvist kan tyckas för de par som kämpar och helt enkelt bor i fel landsting.

Men nog om det. Idag är det slappardag och middagen blir gårdagens rester. Jag jobbade igår så jag har helg ända tills tisdagmorgon, så man kanske orkar med att se en film ikväll. Man har ju några timmar att avverka innan gubben kommer hem...

Inga kommentarer: