fredag 20 september 2013

Egentid

Igår fick Andreas 5 timmar med egentid (med några sysslor här hemma) och idag har det varit min tur. Vi (eller jag hehe) har nu börjat med att endast amma morgon och kväll och däremellan ersättning, och det i sin tur ger mig lite mer frihet och Andreas blir mer delaktig. Det här är första gången jag fått vara ensam på 4 månader, förutom när jag gick på stan en timme själv. Har dock inte slappat i soffan sen kl 13 för disken måste diskas, tvätten tvättas och vikas och sen har jag bytt i sängen och städat. Nu sitter jag dock ner en stund och snart kommer dem hem. Saknar dem men det har varit skönt att få vara ensam i tystnad och kunna fokusera på en sak i taget.

Jag fick 2 månader till att amma efter det senaste ultraljudet, men då det tar sin lilla tid för brösten att anpassa sig så har jag redan börjat trappa ner lite mer, och det är även skonsammast för Ellen mage att man går sakta framåt, så jag räknar med att ha slutat amma om en månad.

Inser att jag kommer sakna ammandets fördelar. Vi liggammar på morgonen = hon somnar oftast och sover då gott i 1-2 timmar, och på kvällen har man som en sista mysstund innan hon däckar.

Igår hade vi besök av H,H&P och P blev ledsen på slutet och Ellen var uppe längre än vad hon var van vid så hon blev lite ledsen när hon skulle läggas för natten men när vi båda hade lagt oss bredvid henne somnade hon gott för att vakna till lite vid 05 och sova till kl 07 innan det var dags för att få mat. På tal om mat fick hon slicka på en bit gurka igår, och det verkade ha gått hem för hon slickade rätt mycket :)  Nu ska vi dock återgå till sötpotatis så hon sakta får vänja sig vid den saken.

Det händer mycket nu i den lilla kroppen och att få henne att skratta är mitt mission varje dag :)

Inga kommentarer: