måndag 13 juni 2011

In case of a fire



Om ens hem skulle börja brinna och elden har spridit sig så att hemmet inte kommer att kunna räddas, vad är det första man skulle försöka rädda (gällande det materialistiska)?
Den frågan började jag fundera på efter att ha sett ett avsnitt på "Unga Mammor" igår.

En av de unga mammorna vaknade en natt av att deras hem stod i lågor och allt förstördes.
Trots att man själv försöker att hålla koll på spisplattan, alla de tända ljus som varit tända osv så kan man aldrig veta vad grannen bredvid har för sig. Men det egna ansvaret kräver så lite.

För något år sedan fick vi barn en brandfilt av pappa som jag öppnat och lagt på ett ställe så det blir lätt att nå den om faran är framme, och jag har alltid en IKEA kasse i lägenheten. För om man skulle ha en minut över kunde man slänga allt man hann i den. Ja det är vad jag inbillat mig iaf.

Men nu till frågan, vad skulle jag försöka rädda, och svaret blir nog att jag skulle försöka ta alla mina tavlor och fotoalbum (och naturligtvis kameran). Allt annat har inget emotionellt värde och skulle vara lätt att byta ut. Det här är lätt att säga när man inte är i den sitsen men att ha en plan är A och O, men nu får man hoppas att man aldrig behöver hamna i den situationen.

Och att grannarna tänker likadant.

3 kommentarer:

Anna sa...

Mycket klokt och jag skulle vilja hinna ta samma saker.. bilder är minnen som inte går att ersätta <3

Unknown sa...

Adorei seu blog, visite o meu

Camilla sa...

Anna: Minnen från bilder kan man ju inte få tillbaka. man svär ju bara när datorn går sönder. Då förlorar man ju bilder om man inte gjort backup...