tisdag 21 juni 2011

Bulgarien- Sammanfattning

Tänkte skriva ner en sammanfattning om vår semester, så här kommer den:

Tidsskillnad: EEST 1+ (sverige)

Restid: Från Arlanda till Burgas tog det ca 2 h 45 min.

Valuta: Leva, 1 L = 5 svenska kronor. 7 liter vatten kostade 15 kr

Vädret: Delvis molnigt, lite regn och mestadels sol.

Hotellet: var ett 5 stjärnigt hotell, men dessvärre hade dom problem med ACn när vi var där. Vi fick bo på 6e våningen (av 8) och hade en väldigt fin utsikt över både pool och havet.

Maten: Eftersom vi hade all inclusive blev det endast en lunch utanför hotellet. Maten kan beskrivas som smaklös då dom troligen inte vågade att krydda maten.

Personalen: somliga var jättetrevliga och några mindre. Men att servera samma person 10 tals gånger under en dag lär ju vara rätt tråkigt. De som höll på med underhållningen pratade gärna och mycket med hotellgästerna.

Nesse Bar: jättemysig stad som är 3000 år gammal. Mysigt att gå runt och strosa bland alla små och stora stånd. Vårat hotell låg ca 3 km från gamla stan.

Sunny Beach: stället man ska åka till om man vill ha det livat och festa. Vårt hotell låg ca 6 km från Sunny Beach.

Shopping: Fanns i princip allt. I Nessebar gick det runt många (galna) kvinnor som sålde smycken och som nästan slängde dem på en. I Sunny Beach var det många som ville få in oss på deras restauranger.

Hotell taxi: viktigt att veta att man alltid skulle begära att åka med hotelltaxin, till Nesse Bar kostade det 15 L och till Sunny Beach 25 L. Taxichafförerna körde som galningar och överallt kunde man se foton på människor som kört ihjäl sig.

Överraskning: När vi checkat in och skulle äta lunch på Arlanda får mamma ett samtal. Det var min kusin. Det visade sig att han tillsammans med sin tjej och barn skulle överraska oss och hade bokat samma resa. När vi anlände till hotellet och ska till att kliva av bussen möts vi av hans mamma och pappa, dvs min morbror m fru, och även dom överraskade oss. Totalt blev vi 17 st från vår släkt som bodde på samma hotell.

Överraskning 2: Trots all shopping och allt jag hade med mig dit vägde väskan bara 14,8 kilo på hemvägen. Jag måste ha packat väldigt bra!

Veckan gick alldeles för snabbt och jag hade lätt kunnat stanna en vecka till. En kanonresa helt enkelt!

Inga kommentarer: