torsdag 24 mars 2011

R som i Remicade



Sen jag fick börja med Remicade tycker jag att mitt liv blivit bättre.När jag fick börja med behandlingen hade jag redan stått på andra mediciner i 8 månader, men det räckte inte hela vägen, så läkaren beslöt att jag skulle få testa.

Egentligen känns det nästan som vatten eftersom jag inte har några symtom (varken av sjukdomen i sig eller biverkningar av behandlingen) men
det märks på proverna att det hjälper.

Har jag räknat rätt så har jag snart fått 2 liter intranvenöst. Remicade ges till dem med Reumatiska sjukdomar men även till dem med Chrons och Ulcerös Colit.

Så här fungerar medicinen
Det verksamma ämnet i medicinen, infliximab, binder till ett ämne som kallas för TNF-alfa. Det är ett signalämne som medverkar i den inflammatoriska processen i kroppen och som finns i ökad mängd hos personer med inflammatoriska sjukdomar som till exempel ledgångsreumatism och psoriasis.

Infliximab blockerar TNF-alfa. Därigenom dämpas inflammationen, sjukdomsförloppet bromsas och sjukdomssymtomen minskar.
Effekten av behandlingen kan i vissa fall komma snabbt men ofta först inom några veckor eller efter flera månader beroende på vilken sjukdom som behandlas, och individuella faktorer.
Källa: 1177

Inga kommentarer: