onsdag 21 april 2010

kortison och dess biverkningar

Något sönderstucken efter blodprov
Efter 14 månader med kortison är jag nu nere på1 tabl/dag (starten var 14 st), och nu när jag var på sjukhuset sist hann jag träffa min läkare lite kort och hon kunde se att ansiktet blivit smalare. Det kan ju bero på kortisonnedtrappningen men även att jag sen senaste läkarbesöket gått ner några kilo.

Att kortisonet gjort att man blivit svårstucken är ju ingen hemlighet, men nu ville jag se om jag fått alla biverkningar man kan få, så google fick lösa det åt mig.


man kan alltså få:

  • problem med magen (magsyra)- har bara haft känningar en gång tack o lov
  • tunn och skör hud- check.
  • dålig sårläkning- som tur är så har jag inte fått så många sår
  • lättare få blåmärken- check. Ibland hittar jag blåmärken som jag inte visste var de kommer ifrån
  • röd och svullen i ansiktet (moonface)- check. Man ser ut att rodna hela tiden och jag kände inte igen mig då svullnaden var som värst.
  • fettfördelning i kroppen - check. Man blir "bullig" och mullig
  • sömnstörningar- det enda jag INTE har fått. Har kunnat sova bra trots massiva mängder kortison. Ganska ovanligt, men ack så skönt!
  • sänkt stämningsläge- check. När den värsta kicken försvunnit (nångång vid 6-8 tabl) tyckte jag det var tråkigt att jag inte var lika uppåt längre. Man blev nästan besviken.
  • muskelsvaghet- märker ingen jättestor skillnad då jag inte var så stark innan heller ;)!

Ingenting är bestämt ännu, men kanske och bara kanske är jag helt kortisonfri till hösten och går då bara på Methotrexate och Remicade.

2 kommentarer:

Anna sa...

Ajaj! :(
Men skönt att allt verkar gå framåt iaf :)

Camilla sa...

Anna: mmm, får hoppas at det fortsätter åt det hållet också :)