lördag 6 oktober 2012

Att fynda



 
När vi bestämde oss för att ta steget började vi fundera på ekonomin. Vad hade vi råd med, och hur mycket kunde vi spara fram till dagen D? Jul och födelsedagar hanns ju med så då passade vi på att önska oss saker i rimlig budget så man slapp den posten.
 
Jag skulle ju få ha två ringar, och den ville jag inte komprimissa med (konstigt ;-)), och Andreas ville byta ut sin ring, så våra gamla ringar byttes in, och tack vare det höga guldpriset fick vi över 2.000 kr som drogs av i priset med det nya ringarna.
Ofta har man ju guld liggandes som aldrig används så man får passa på helt enkelt.
 
Jag följde med en kompis till Guldfynd för hon letade efter ett smycke, men det slutade med att det var jag som gick därifrån med en påse. Just då hade dom 70% rabatt på brudväskan och det fanns endast 2 kvar. Priset jag fick betala var 39 kronor. Helt överkomligt med tanke på att man inte lär använda den igen (men vill någon kompis som ska stå brud låna den så får dom gärna göra det).
 
Gästboken hade jag gått och grumlat på, men när jag såg den på Akademibokhandeln strax innan jag fyllde år så passade jag på att lägga till den i önskelistan.
Jag hade även letat runt på nätet efter vita organzapåsar men de kostade ca 5,50 kr/st och eftersom jag tänkt köpa en hel del kändes det inte okej. Men så hittade jag en tjej som sålde dem för 1,50 kr/st så då var saken klar. Ett IKEA besök för att inhandla bordsdekoration och vattenkaraffer hjälpte oss att spara en del.
 
B som gjorde maten fick låna riktiga linnedukar från kyrkan och glas från hockeyarenan. Jag valde bukett efter att ha googlat runt, och kunde anpassa den efter mig så där kunde man styra priset en aning. Tack vare min kusin M, som är musiker fick vi låna hans musikutrustning, som tack fick han dricka gratis under kvällen. Mina systrar gjorde hår och smink och min kusin A sjöng under vigseln  (och som tack fick dom presenter).
 
Vi bokade ett vanligt rum på Stadshotellet, och det gjorde vi rätt i eftersom vi kom dit 04.30 på morgonen och vaknade 08.00, vi låg och drog oss i en timme innan vi gick ner och åt frukost, så så värst mycket tid spenderades inte på hotellet.
 
Vi handlade alkoholen på Systemet och kunde lämna tillbaka det som blev över, och bara där fick vi tillbaka en mycket fin summa.
Så det gäller att skriva upp vilken budget man har att röra sig på, hur man kan förverkliga det hela och samtidigt leta efter fynd. Det är aldrig fel att vara ute i god tid.
 
Jag är så oerhört tacksam mot alla som hjälpte oss att göra vårt bröllop till ett minne för livet :)!

Inga kommentarer: