tisdag 28 februari 2012

Dagens ungdomar?



Ja inte är det långt ifrån verkligheten. Systerdottern och hennes jämnåriga skriver saker som "vgd"(vad gör du) och "faila" är tydligen också ett populärt ord, och alldeles nyligen fick jag lära mig att 1337 betyder elite. Jag börjar bli gammal och ännu mer så för att jag tycker att det är viktigt att bevara det svenska språket.
Och när jag ändå håller på kan jag väl erkänna att jag är lite av en språkpolis. Facebook får mig att sucka dagligen över hur dåliga folk är på att stava. Men jag är antagligen inte den enda som tycker så...eller?

2 kommentarer:

Ida sa...

Nej du är inte den enda som tycker så. Jag har klagat på folk, men jag fick till svar att det är för deras stavningsprogram är konsigt (när de är inloggade via mobil). Men vad jag tycker är konstigt är att de fortfarande stavar dåligt när de skriver på datorn. Tror att folk i allmänget stavar sämre nu för tiden. Jag fick lära mig under min utbildning att om man ex bloggar, så ska man vara extra noga med språket. Det borde ju gälla facebook också, eller hur? :)

Camilla sa...

Ida: det tror jag nog bara är en ursäkt, även fast (speciellt) Iphone kan leva sitt eget liv och skriva ett annat ord n det man menat, men riktigt dålig stavning kan man bara skylla på sig själv. På facebook skriver man som man pratar oftast och det är sjukt störigt att behöva lista ut vad det ordet betyder :p